Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Fetske Meulen - WaarBenJij.nu Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Fetske Meulen - WaarBenJij.nu

Door: Fetske

Blijf op de hoogte en volg Fetske

28 Juli 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

Whoop op naar een nieuw land en een nieuw avontuur!
Op 1 juli vlogen we naar Kuala Lumpur, naar Maleisië. Met de bus zouden we verder gaan naar Chinatown. Ik had me al helemaal voorbereid op een zoektocht naar de juiste bus waarna we hobbelend naar het hotel zouden gaan, maar niets was minder waar… Via een bus counter kunnen we een bus ticket kopen, waarna we in een SUPERDELUXE bus terecht komen met airco, ruime stoelen met bekleding en we ons afvragen of we wel in de juiste bus zitten.. Ja dus. Alle bussen zijn hier nog luxer dan in Nederland! Via goeie asfalteerde wegen komen we netjes vlakbij ons hotel terecht. Het is 1 uur nachts, maar overal kun je nog eten krijgen en drankjes halen. Dat is wel wat anders dan in Nepal, waar na 10 uur geen eten meer te verkrijgen was..
De eerst 2 dagen in Kuala Lumpur waren vooral een cultuurshock, maar dan van de hoeveelheid luxe. Alles is blinkschoon, airco in elk gebouw (behalve op de stoep), luxe bussen, overal dure restaurants, wc papier en westerse wc’s, om de 500m een starbucks ( letterlijk!), vlees kunnen eten, iedereen praat Engels, schone slaapplekken en vooral heeel veel shopping malls! Kuala Lumpur zelf heeft een beetje weg van een klein New York. In Kuala Lumpur zijn we natuurlijk de Petronas Towers in geweest en hebben we verder de populaire sightseeings gedaan; Mardeka Square, de tuinen, little India, Chinatwon etc.

De meeste Maleisiërs zijn Islamitisch en dat is te zien aan de bevolking en ook aan de vele moskeeën in alle steden. Net nu wij er zijn is de Ramadam begonnen. Tussen 4 en 7 staan overal eettentjes deze maand met allemaal kleine unieke hapjes. Erg leuk om deze allemaal uit te proberen! Want Maleisië bestaat vooral uit heel veel verschillend en lekker eten uit verschillende culturen; Indisch, Thai Chinees en natuurlijk hun eigen specialiteiten. Helaas eten Maleisiërs vooral heel veel vis in hun gerechten en laat ik nou net geen vis eten.. Maar er is genoeg anders lekkers en we hebben gelukkig genoeg dagen om van alles uit te proberen!

Na 2 dagen Kuala Lumpur gingen we verder ( met weer een überluxe bus! ) naar Ipoh. Ipoh is een oude koloniale Engelse stad en dat kan je ook zien aan de typisch Engelse gebouwen. Verder heeft het stadje niet veel te bieden, maar het geeft wel een niet toeristisch Maleisisch stadje weer, want geen toerist te bekennen hier. De volgende dag reizen we door naar de Cameron Highlands in de bergen waar vooral heel veel Thee plantages zijn! Met een klein busje gaan we langs de thee plantages, de theefabriek ( want handplukken doen ze hier allang niet meer blijkbaar ), een aardbeien farm, bee farm, vlindertuin en een bloementuin. Het stadje zelf lijkt erg op een stadje in Oostenrijk en is dan ook 10 graden minder warm dan de rest van Maleisië! Vervolgens gaan we naar George Town, ook een oude koloniale Engelse stad maar veel toeristische en met een erg leuke sfeer en liggend aan de zee. Ook hier is een little India, een Chinatown en verder zijn er veel tempels en moskeeën en is er veel te zien.

Omdat ik zo verlang na de zee na maanden warm weer en niet kunnen zwemmen, besluiten we ondanks de leuke sfeer in George Town, de volgende dag met de ferry naar het eiland Pulau Langkawi te gaan waar we meteen bij aankomst de zee in duiken. Heerlijk!!! Eindelijk water!
Ik had een berg toeristen verwacht en hutje mutje op het strand te moeten liggen, maar in tegendeel. Het is laagseizoen waardoor het heerlijk rustig chill is en je kan liggen waar je wilt!

Met een cocktail in de hand genieten van de eerste zonsondergang vanaf het strand. Wat een leventje! Nachts regent het hier hagelbuien, maar gelukkig is het overdag wel zonnig weer!
De volgende 2 dagen zijn we met een scooter het eiland over geweest om nieuwe dingen te ontdekken. We zien veel watervallen, een klein disneylandparkje, een krokodillenfarm met een geweldige bollywood krokodillenshow ( waar de krokodillen in alg zwemmen en je naast de farm krokodillen tassen en kleren kan kopen!), een black beach, een prachtig strand waarvoor je eerst een reglement in de handen krijgt gedrukt om de resortmensen niet tot last te zijn en vooral heel veel aapjes op de weg en zelfs leguanen! Ook hier willen we ( nou ja , Glenn vooral) niet het WK voetbal missen en dat betekent 3 uur nachts uit bed om 4 uur nachts op zoek te gaan naar een kroegje met een tv. Waarna we net willen afstappen hebben we opeens 2 politieagenten achter ons: “Where are your helmets?! “ Oh nee he.. een paar minuten voor de wedstrijd worden we aangehouden ( OM 4 UUR NACHTS?!) omdat we geen helm dragen! Na wat praten en zielig doen, kunnen we ze uiteindelijk omkopen met een kleiner bedrag dan de boete wat ze natuurlijk vervolgens in hun eigen zak stoppen. Ondanks de moderniteit hier, is de politie nog steeds corrupt. De wedstrijd uiteindelijk toch nog kunnen zien, maar jullie weten he, we hadden net zo goed in bed kunnen blijven liggen…

Na 4 dagen Langkawi gaan we helemaal naar het oostelijk eilandje Pulau Perhentian. Met de taxi-ferry-nachtbus-taxi-ferry zetten we na 15 uur onze blote voeten in het zand van dit kleine pittoreske eilandje. Het zand is wit, de zee is helderblauw en het enige wat je hier kunt doen is duiken en liggen op het strand. En wat is het uitzicht prachtig! Hier droom je alleen maar van!
De rest van de dagen heb ik me duikbrevet gehaald en hebben Glenn en ik alleen maar gedoken, gegeten en gechillt. Een leventje waar je u tegen zegt! We hebben roggen, murene, nemo’s, clown vissen, schildpadden en nog zoveel meer gezien onder water! Een prachtige ervaring!
Je zou hier wel weken willen blijven, maar helaas hebben we die tijd niet. Dus na een paar dagen gaan we weer verder en richting de jungle, Taman Negara. We maken een jungletrekking van 1 dag, waarbij we vooral kennismaken met de bloedzuigers in de schoen! We zien ook een inheemse stam die in de jungle leeft wat heel apart is. Ze hebben letterlijk alleen hun hutje en leven verder van wat de jungle hun bied en dat zijn vooral heel veel Durians. Durians is een vrucht die je hier overal tegenkomt en vooral overal ruikt! Het heeft een hele sterke geur waardoor het er zelfs bordjes in hostels en bussen zijn waarop staat: No Durians inside! Maar Maleisiërs zijn er dol op en maken er alles van; ijsjes, pufjes, taartjes, drankjes etc. Natuurlijk heb ik ook durian snoepjes meegenomen als herinnering, dus een proefsessie in Amsterdam is mogelijk voor de belangsteller!
De hele dag lopen we door de jungle wat weer een totaal andere unieke ervaring is.

Die nacht gaan we met de nachttrein naar het zuiden naar Johor, een half uurtje van Singapore. In Johor gaan we een van de belangrijkste bezigheid van de Maleisiër doen en dat is Shoppingggg!!!
Tsja, wil je echt meegaan met de cultuur dan moet je natuurlijk ook een van de belangrijkste bezigheden van de bevolking beleven en dat is hier in Maleisië vooral heel veel shoppen.
Wat vooral ook hier opvalt zijn de vele travestieten die er zijn, die überhaupt in heel Maleisië vooral heel veel aanwezig zijn. Als het avond wordt zie je overal travestieten aan de straat en ook hoertjes die van veraf te herkennen zijn. We gaan een dagje naar Singapore, wat een soort klein Kuala Lumpur is maar dan met skylines. Singapore heeft ook veel oude Engelse gebouwen, een prachtige skyline, veel shopping malls en vooral Chinatown is erg leuk wat uit kraampjes en eten bestaat. Het is wel bespottelijk duur!

Na Johor gaan we naar Melaka, een oude koloniale stad van Nederland! De sfeer in de stad heeft iets weg van een Italiaan stadje en dus erg prettig. Het heeft een Stadhuys en zelfs Nederlandse grafstenen! Ook kun je met een bootje door de grachten ( vol Chinezen) wat een beetje het gevoel van Amsterdam geeft. We gaan ook nog naar Mini Malaysia, wat het oude beeld geeft van het oude Maleisië van vroeger en een dierentuin. En na 3 dagen hier te zijn moeten we alweer terug naar Kuala Lumpur, waar we onze laatste avond hebben van 3 weken Maleisië. De tijd is omgevlogen!
We hebben geweldige dingen beleeft en met z’n 2en een top tijd gehad in dit land!

We vliegen nog voor 5 dagen terug naar Kathmandu omdat we vanaf daar terug vliegen naar Amsterdam. In Kathmandu chillen we hem vooral, doen we een Dal Bhat kookcursus, shoppen we souvernirs, doen we nog wat sightseeing en dan is het tijd om weer terug te gaan naar Nederland.
Aan alles komt helaas een eind ook helaas aan de leuke dingen.
Na een goeie vlucht zijn we gisteren goed geland in Amsterdam en kan het acclimatiseren gaan beginnen!

• 28 Juli 2014 - 23:06

Albert:

Ha leafste Fetske,

Wylst ik dit les bist al wer werom yn drylts....juster ha we dy opbellen fan Schiphol en wiene we bliid dat we dy en Glenn wer yn us earmen slute koene.
    Do hast juster al in soad ferte,t oer dyn belevenissen, mar lykelema is it fyn dyn verhaal nochris hielendal te kezen. Wat hasto en wat ha Jim in soad mei makke. Moai hear!
    In parel foar yn dyn "levenstas".
    En ja...hjoed nei in lange nacht om by te sliepen chille thus en bykomme. Prima!
    Top datst dizze reis makke hast ( heit en mem binne grutsk op dy) en ek binne we bliid datst wer yn NL bist.

Dike tut, heit

• 29 Juli 2014 - 00:40

Mariëlle:

Super dast wer veilig thus bist fets!
    Fanut Ecuador is it ik heerlijk dyn verhaal te lezen, haha.
    Maarrr ik heb no al sin om dyn foto's te sjen!!
    Ik bin 5 augustus wer werom!! Dikke tuut!!