Laatste weken Nepal - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Fetske Meulen - WaarBenJij.nu Laatste weken Nepal - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Fetske Meulen - WaarBenJij.nu

Laatste weken Nepal

Blijf op de hoogte en volg Fetske

30 Juni 2014 | Nepal, Pokhara

Voordat ik Nepal ga verlaten en verder doorreis naar Maleisië, wil ik graag met jullie m’n avontuur in Nepal afsluiten. Een maand geleden alweer kwamen heit, mem en Igle naar Nepal!
Daar stond ik ze dan op te wachten op zaterdagochtend op het vliegveld in Pokhara. Heel gek dat ze opeens in deze omgeving zijn, maar vooral ook heel leuk! Eerst natuurlijk Pokhara laten zien en mensen ontmoeten waar ik al 3 maanden mee leef! De zondag was heit jarig, dus hebben we het natuurlijk op z’n Nepalees gevierd. Taart, een verjaardagshoed, Nepalese les en als afsluiter de wel bekende Nepalese specialiteit Dal Bhat met iedereen eten. Een erg geslaagd feestje!
De dagen erop veel gedaan en veel gezien. Bootje gevaren, tempels en een Boeddhistisch monastery gezien, fietsen door Pokhara en naar de lijkverbranding, met de bus naar het idyllische stadje Bandipur, een bergwandeling langs dorpjes, zwemmen en natuurlijk elke avond lekker uiteten en bijkletsen. Nu pas besef je hoe goed je alles eigenlijk week van Pokhara en de omgeving, hoe je ergens komt, welke bussen je moet nemen, waar je het goedkoopst dingen kan kopen, waar je lekker kunt eten etc. Anders is het gewoon, maar als je dan als een soort guide dingen doet dan merk je pas hoeveel je weet. Na een dikke week Pokhara, gingen ze verder naar Kathmandu en was voor mij de vakantie ook weer even voorbij.

Vervolgens alleen maar van ochtends tot avonds bezig geweest met stage en achter de computer gezeten. Alleen in het weekend nog wat wezen stappen en soms wat leuks, maar het vakantiegevoel is weer even helemaal weg haha. Maar na 2 weken hard werken is het grootste gedeelte gedaan en komt Glenn ook aan in Pokhara! Ook dit is opeens heel raar maar vooral super leuk om alles te laten zien wat je 3 maanden lang bezig heeft gehouden en natuurlijk om nu samen nieuwe dingen te beleven. We blijven een weekje in Pokhara. We zijn wezen paragliden, bootje gehuurd en gezwommen in het meer, weer een kermis tegen komen die eruit ziet als in de jaren 50! Toch weer geniaal om in zo’n reuzenrat te zitten en maar hopen dat hij blijft staan. Verder nog een dagje een scooter gehuurd en gereden rondom Pokhara. Heerlijk om nu zelf continue te kunnen toeteren i.p.v. bestookt te worden als wandelaar door alleen maar toeters. Ook nog een dagje geraft, wat weer super vet was om te doen! En natuurlijk avonds lekker uiteten, cocktails drinken en genieten van het laatste weekje Pokhara. Want ook voor mij zijn dit de laatste dagen en zal ik straks afscheid nemen van alles hier. De laatste avond gaan we samen met Marisa en Samuël borrelen, shisha doen en afsluiten dansend met de Nepalesen in de club.

Na afscheid te hebben genomen van iedereen, vertrekken we de volgende dag vroeg met de bus naar Tansen, een klein berg stadje in het binnenland van Nepal. Na 5 uur rijden komen we daar aan. Het uitzicht is prachtig! Overal waar je kijkt heb je uitzicht over de grote vallei! Het stadje zelf heeft niet veel te bieden en lijkt wel uitgestorven, totdat we in het bos komen waar alle mensen aan het dansen en eten zijn! De volgende dag gaan we met de bus door naar Lumbini, de geboorteplaats van Boeddha. Het ligt aan de grens van India en dat merk je meteen. De mensen lijken zoals Indiërs, het landschap is als India, kleine klei hutjes en vooral de warmte is net als India! Met een fietsje gaan we langs een groot tempelcomplex, wat echt prachtig is! Overal staan tempels die zijn nagebouwd zoals in andere landen, dus een Thaise tempel, Myanmar tempel, China tempel etc. Ondanks de hitte is het erg leuk en weer een totaal ander stukje Nepal! De volgende dag gaan we met uiteindelijk 5 verschillende local bussen naar Chitwan.
Een hele reis, waar we continue maar hoopten dat de backpacks niet van het dak vlogen tijdens het rijden, we genoten hebben van de Nepalese muziek, watertandend hebben gekeken naar alle lekkere Nepalese snacks die bij elke stop in de bus werden aangeboden, bij pispauzes onze benen voor eventjes konden bewegen, Glenn z’n hoofd vaak genoeg heeft gestoten aangezien hij voor alles hier in Nepal te groot is, maar uiteindelijk is chitwan aankwamen wat een oase van rust is. We doen een jungle trek en rijden op olifanten. Helaas niet heel veel dieren gezien, behalve wat rendieren, een krokodil en heel veel vogels. Ook met een olifant gebaden in het water, wat echt geweldig was en ons continue natspoot met z’n slurf! Chitwan is het ook verzengend heet, waardoor je middags vrijwel niks kan doen! Na 3 dagen genoten van de natuur daar, door naar Bakthapur. Bakthapur ligt vlakbij Kathmandu en is net een Middeleeuws openlucht museum. Een aantal dagen daar geweest en de Kathmandu vallei verkend met onder andere een mountainbike, veel tempels gezien en avonds op het dakterras genoten van de zonsondergang.

En dacht je dat hier niks te zien is van het WK, aangezien Nepalesen niet kunnen voetballen. Nou dan heb je het mis. De Nepalesen zijn gek op voetbal! Iedereen draagt voetbal shirts en overal zijn schermen om voetbal op te zien en de kroegen sluiten zelfs later dan 11 uur hierdoor! Dus wij zaten gisteren ook klaar voor de wedstrijd van Nederland op een tempel van 1000 jaar oud en met alleen maar gillende Nepalesen om ons heen. Het maakt niet uit welk land speelt of scoort, ze vinden het allemaal leuk en zijn ongelofelijk enthousiast.

En dat was dan 3,5 maand Nepal. Een land waar de mensen ontzettend aardig zijn, met weinig heel gelukkig zijn, alleen maar Dal Bhat eten elke dag hun hele leven lang, alles geven voor hun familie, waar je als buitenlander altijd teveel betaalt, een land waar eigenlijk alles net niet af is en het net niet is, maar ook een land waar je heel erg thuis en je volledig onder de Nepalesen een heerlijk leven kan hebben. Of ik hier ooit nog een keer naar toe terug kom dat weet je nooit, maar het is zeker een land om nooit te vergeten en wat me vooral alleen maar leuke en nieuwe ervaringen en belevingen heeft gebracht!

Nu op naar Maleisië!

• 30 Juni 2014 - 15:30

Heit:

Ha leafste Fetske (Full Maaya) en bêste Glenn,

We hiene ek al eefkes mailed, mar no, omdat wy west ha yn Nepal, lêst dyn ferhaal hiel oars. Alles watsto beskriuwst, dêr ha wy yndie west mei dy. En dat is hiel aardich no.
    Do hast in ferskriklik soad sjoen en belibbe en dat is in erfaring dy't net ien ea fan dy ôfpakke kin. Ik tink ek dat Nepal dyn hiele libben by dy bliuwt en in seker plakje yn dyn hert krijt. Lyk as dy fûnen wy de minsken der ferskriklik aardich en dat makket ek datst it lân moai fynst.
    En yndie gek dat se dêr it fuotbal sa prachtich fine. Gjin ien docht oan dy sport (of te waarm, of gjin clubs, of gjin fjilden, of gjin akkomodaasjes, of gjin jild) en lykwols is it dus tige populêr. Ferrassend!
    Ha jim justerjûn ek Nederland-Mexico sjoen. Super spannend dus en op de falreep ha wy de wedstriid wûn.
    No, dit wie dus Nepal...moarn fertrekke jim nei Nepal, do en Glenn....(top dat Glenn it goed hâlden hat tsjin de waarmte). Hat Glenn ek genoaten fan dit lân? Ik hear ek graach syn ferhaal.
    Hiele goeie reis moarn nei it nettere en moaiere Maleisië. We hearre wol hoe as wat.
    Dikke tut, heit.

Sipke-Jelmer:

Mooi verhaal Fets! Veel plezier in Maleisië! dikke tut

• 01 Juli 2014 - 14:45

Ilse:

Klinkt prachtig! Volop genieten van jullie reis!!
    Nu op avontuur in Maleisië, veel plezier!

• 04 Juli 2014 - 22:19

Jacoba En Ook Van Bram:

Lieve Fetkse en Glenn,

Globetrotters nog aan toe!! Wat beleven jullie een prachtige reis, ik heb met heel veel plezier je mooie verslag gelezen en alle foto's gezien. Jullie samen op de olifant vind ik wel een Topper!

Zo te lezen bewaar je warme herinneringen aan je tijd in Nepal- je was voor een 3.5 maand echt een van hun. Eigenlijk zie ik op iedere foto een stralende Fetkse- ontspannen en lekker jezelf. Het heeft je zichtbaar goed gedaan, prachtig toch!?

En dan nu met je geliefde Glenn reizend door Maleisië. Helaas nog geen verhalen en foto's. We hopen dat jullie het nog steeds prachtig hebben en genieten van al het moois!

En ja dan......komt 10 juli langzamerhand weer in zicht. Leuk of niet leuk maar ook aan deze mooie reis komt een eind. Geniet nog samen en dan wensen we jullie daarna een hele goeie thuisreis en daarna zien we jullie graag in leven en welzijn!

Dikke tut en warme omhelzing! Bram en Jacoba