Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Fetske Meulen - WaarBenJij.nu Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Fetske Meulen - WaarBenJij.nu

Kathmandu

Blijf op de hoogte en volg Fetske

21 Maart 2014 | Nepal, Kathmandu

Na een lange reis met het vliegtuig, met een tussenstop op Delhi van 13 uur, dan eindelijk aangekomen in Kathmandu in Nepal! Gelukkig kom ik overdag aan en word ik opgepikt met een taxi van het hotel! Tijdens de rit, zie ik meteen weer de armoedigheid, maar ook de kleuren van India zoals ik had verwacht. Het is alleen wel rustiger dan India, ondanks al het getoeter en het kriskras rijden van auto's, fietsen, taxi's, motors, brommers en honderden mensen op de voet. Ik ben kapot van de reis en duik meteen snel m’n bed in.

De volgende dag wordt ik wakker, na een slechte nacht door alle spanning en opwinding nog. Vandaag afgesproken met 2 meisjes van m'n studie die vandaag ook in Kathmandu zijn, maar morgen weer vertrekken naar hun stage plaats in het oosten van Nepal. We ontmoeten elkaar in het centrum van Thamel. Thamel is het toeristengebied van Kathmandu en zit vol hostels, restaurants en bars. Terwijl ik op hen wacht, hoor ik om het kwartier wel een gorgel en een kwijl van mannen, maar ook vrouwen! Heerlijk.. Als ze er zijn en we verhalen hebben uitgewisseld, pakken we een taxi naar Badnath, een van de heiligste boeddhistische tempels. Voor 300 roepies ( is 2,70 euro) zijn we er zo. 1 euro is op het moment 135 roepies en alles is hier dan ook echt spot goedkoop!
De tempel is erg mooi en aan alle zijden van de tempel ( stoepa) zie je de allesziende ogen van boeddha. Hij heeft ook nog een klein derde oog, waarmee hij zichzelf beschouwd. Zijn neus lijkt op een vraagteken, wat het cijfer 1 voorstelt en staat voor de eenheid van de mensdom en de eenwording van Boeddha. Het gezicht bevat geen oren of mond, omdat Boeddha niet spreekt, maar mediteert en niet naar gebeden luistert die voor hem zijn bestemd. Na deze tempel gaan we lopend naar Pashupatinath, de lijkverbranding. Als wij er aan komen is er net een ceremonie begonnen. Zo te zien is er een man/vader overleden. Eerst lopen alle vrouwen huilend rondjes om de man, vervolgens alle mannen in het niet bijzijn van de vrouwen. Daarna komt de vrouw van de man jammerend nog een laatste ronde lopen om haar man en uiteindelijk sluit de zoon van de vader het ritueel af en loopt huilend met een kaars om zijn vader en zal vervolgens z'n hoofd kaal scheren uit rouw. Vervolgens wordt het in brand gestoken en wordt de as in de rivier gegooid, de Bagmati rivier. Het is erg indrukwekkend! Vooral het jammerende huilen van de vrouwen gaat door merg en been. Ondertussen zie je kinderen in het water met een magneet naar geld en gouden tanden zoeken.
Moe gaan we met de taxi terug naar Thamel en gaan chillen in de Garden of Dreams, dat een prachtige tuin is waar je heerlijk even tot rust kunt komen.
s'avonds gaan we uiteten bij een Tibetaan, dumplings. Voor 2 euro krijg je een goed groot hoofdgerecht. Het is altijd een gok om in zulke landen te gaan eten, maar hopelijk valt het goed!

De volgende dag had ik even een tegenslag, omdat m’n fototoestel kapot is gegaan. Ze hebben hier maar 12 uur per dag stroom, waardoor de stroom continue aan en uitgaat. Mijn fototoestel zat aan het stopcontact, toen de stroom weer aan ging en door de kracht van de radiator is het toestel kapot gegaan. Dus laat nooit je spullen in het stopcontact zitten in Nepal!
Terwijl ik zit te ontbijten begint een Nepaleese jongeman tegen me te praten en na een tijdje blijkt hij uit Pokhara te komen en kent hij ook de eigenaren van het hostel waar ik zal verblijven voor 3 maanden. Hij biedt aan om mijn gids te zijn vandaag. Na een twijfel momentje stem ik toe en gaan we op weg naar Swayambhunath, de monkey tempel. Via kleine straatjes begeleidt hij me naar de tempel. Erg leuke route! Om bij de tempel te komen moet je eerste via een steile trap een berg op, waar je onderweg boeddha's en verkopers tegenkomt. De stoepa zelf is erg mooi en bevat ook weer het gezicht van Boeddha. Rondom de stoepa heb je overal andere kleine tempeltjes met overal verschillende Goden. Ook heb je een prachtig uitzicht op Kathamandu! Vanaf de tempel hangen overal gekleurde gebedsvlaggetjes, wat een erg vrolijk en mooi gezicht oplevert!
Deze tempel is zeker een bezoekje waard! Ook hangen er overal apen rond, vandaar waarschijnlijk monkey tempel;)

Na alles te hebben bekeken gaan we terug en wil Raj, zo heet mijn 'gids', Nepalees lunchen. We gaan naar een restaurantje, waar ik een echte Nepaleese maaltijd krijg, wat bestaat uit rijst met daaromheen aardappelcurry, linzensoep, groene groentes, een scherp prutje, en nog 2 sausjes. In kleermaker zit en met de rechterhand, alles met elkaar kneden en met je duim in je mond schuiven. Erg charmant.. Maar wel lekker!
Je eet met je rechterhand, aangezien je je linkerhand in principe nooit ergens voor mag gebruiken. Geen hand geven, iets aangeven of eten, aangezien de linkerhand voor de 'toilet' is en dus onrein is. Wil je iemand iets met respect overhandigen, dan geef je iets aan met je rechterhand terwijl je linkerhand je rechterarm ondersteund.
Oppassen dus hoe ik iemand iets aangeef of aanneem;)

De meeste toeristen die hier zijn, zijn hippies, rasta mensen en oude vrouwen in bergkleding. Het is een bepaald type toerist, die voor mij op zich ook al leuk zijn om naar te kijken haha.
De bevolking zelf lijkt erg veel op de Indische bevolking. Vrouwen in sari’s en met een rode stip op een voorhoofd. Ook kun je prima als meisje alleen door de straten lopen, zonder dat je lastig wordt gevallen, wat op zich ook wel erg prettig is.

De dag erna ben ik naar Durban Square van Kathmandu geweest, een erg groot tempelcomplex. Vanaf een hoge tempel heb je een prachtig uitzicht over het bewegen van de bevolking. Uren daar rondgehangen! Overal kleur van vrolijk gekleurde vrouwen, mannen die onmogelijk dingen dragen op hun rug, nep holi geklede mannen die alleen voor geld op de foto willen, koeien, fiets taxi's, kinderen die bedelen, een groot openluchtmuseum dus!
middags is er opeens een keiharde hagelbui van meer dan uur, terwijl het 25 graden is! Bizar !!
Kathmandu is een erg leuke stad, waar veel te beleven is. Maar ik vind het na 4 dagen Kathmandu prima om naar Pokhara te gaan, m’n stage plek voor de aankomende 3,5 maanden!

  • 21 Maart 2014 - 18:15

    Heit:

    Ha leafste Fetske,

    Wy maile ek noch, soe ik sa sizze, mar dizze blog is ek tige leuk. Ik hie Sipke jelmer al frege dy wat oanwizingen te jaan. It sjocht der moai ut. Dit hast goed dien......ast sa no en dan wat fotoos der by dochst, kin it in prachtich dokumint wurde.
    Wat sjoch ik...bist al oan it iis iten yn kathmandu? Sit dat net fol bacteriën en driegt buikloop....?

    Foarsichtich moarn nei Pokhara en no earst dikke tut fan mem, Igle en heit.

    PS....hoe stiet it mei dat oare Famke dat komme Sil? Hat se har paspoort snein wol?



  • 24 Maart 2014 - 10:11

    Mariëlle:

    Lieve Fets,

    Geweldig wat leuk om te lesen hoest it der hest, ik sjuch alwer ut nei dyn folgende bericht!
    Skrieuwst echt heel leuk!!
    Foorsichtig, en geniet ervan!!

    Dikke tút ut Berlijn nou even, haha xxx

  • 31 Maart 2014 - 16:40

    Henriette Valkema:

    Hoi Fetske,

    via de link op Facebook (van je moeder) kom ik op je reisverslag … leuk/avontuurlijk/ondernemend/horizonverruimend !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fetske

Actief sinds 21 Maart 2014
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 6603

Voorgaande reizen:

16 Maart 2014 - 27 Juli 2014

Nepal

01 Juli 2014 - 27 Juli 2014

Maleisië

Landen bezocht: